23948sdkhjf

Coop klar med dyrevelfærds-strategi

Coop har indledt sit hidtil største fremstød for dyrevelfærd og giver nu danske forbrugere nemmere adgang til kød fra frilandsdyr.
Første nye produkt er en frilandsgris hos Kvickly. Den er klar i køledisken i kædens butikker fredag d. 12. september. Senere i år kommer flere produkter fra dyr med adgang til ude-arealer. Det sker som en del af Coops indsats for bedre dansk madkultur: ”Sammen om bedre mad”.

En analyse fra Coop viser, at danskerne opfattelse af dyrevelfærd først og fremmest hænger sammen med, at dyrene har et mere naturligt liv. I analysen peger forbrugerne på, at dyrene skal have adgang til det fri. Det er en del af baggrunden for, at Coop nu vil tilbyde flere frilandsmærkede varer indenfor både svin, kyllinger og kvæg.

En god smag i munden
- Vi ved, at for mange mennesker handler god mad også om god dyrevelfærd, siger Esben Meier, der er kategorigruppechef for kød i Coop.

- Kød skal give en god smag i munden både i konkret og overført forstand. Coop vil gerne bidrage til at sikre bedre dyrevelfærd ved at tilbyde kunderne nye typer varer, der dyrevelfærdsmæssigt er noget mere ambitiøst end det konventionelle kød.

Coops nye frilandsgris kommer fra Friland, som er ejet af Danish Crown. Grisenes forhold er bedre end for de konventionelle grise på en række områder – først og fremmest bliver dyrene født i hytter på friland og har adgang til ude-arealer, men smågrisene har også en længere fravænning fra søerne, mere plads og krav på strøelse.

Produkter møder et forbrugerønske
Analyser fra Coop viser, at forbrugerne ønsker mere dyrevelfærd og også, at de tilsyneladende er villige til at betale lidt mere for varerne.

- De danske forbrugere vil gerne have flere og bedre dyrevelfærds-alternativer, og det prøver vi at hjælpe dem med nu, forklarer Esben Meier.

To initiativer mere på vej
Coop er i øjeblikket i forhandlinger om flere frilandsprodukter, og regner med at lancere yderligere to initiativer for at øge tilgængeligheden af frilands-varer inden årets udgang.

Coops fokus på dyrevelfærd er et led i Coops strategiske fokus på at sætte de gode madvarer og de gode valg på dagsordenen i Danmark.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.548